PERBEZAAN ANTARA AL-QURAN DAN HADIS QUDSI DAN HADIS NABAWI
:-
HADIS NABAWI
Definisi bahasa: “ baharu, perkhabaran dan
masih baru
bukan lama.”
masih baru
bukan lama.”
(( ومَنْ أصدق مِنَ الله حديثاً )) -
surah
An-Nisa’ Ayat (87)
surah
An-Nisa’ Ayat (87)
Istilah : ialah apa sahaja yang di
sandarkan kepada
Rasulullah sama ada perkataan,
perbuatan
dan taqrir
(pengakuan) Baginda.
sandarkan kepada
Rasulullah sama ada perkataan,
perbuatan
dan taqrir
(pengakuan) Baginda.
Contohnya : hadith nabi berkaitan
mengenai solat ialah
solat
mengenai solat ialah
solat
Perhatikan Jadual Di Bawah..
PERKARA | MAKSUD |
Pekataan | Suatu perkara yang dilafazkan daripada mulut baginda sendiri kemudian di ambil oleh para sahabat sebagai hadis di sampaikan kepada sahabat-sahabat yang lain. |
Perbuatan | Setiap perbuatan yang dilakukan oleh baginda, contoh seperti solat dan lain-lain. Seperti hadis: “صلوا كما رأيتمونى أصلي |
Taqrir | |
ٍSifat | Sifat-sifat yang ada pada Rasulullah s.a.w |
HADIS QUDSI
Definisi Bahasa:
“
baharu, perkhabaran dan masih baru bukan lama.”
“
baharu, perkhabaran dan masih baru bukan lama.”
Qudsi –
dinisbahkan kepada
kesucian.
dinisbahkan kepada
kesucian.
Iaitu
kesucian yang menunjukkan kepada keagungan atau kebesaran Allah kerana
Hadis
Qudsi merupakan kalimah (perkataan) yang bertujuan untuk tanziyah
(penyucian)
dan Tad’hir {تطهير}
(pembersihan) pada bahasa.
kesucian yang menunjukkan kepada keagungan atau kebesaran Allah kerana
Hadis
Qudsi merupakan kalimah (perkataan) yang bertujuan untuk tanziyah
(penyucian)
dan Tad’hir {تطهير}
(pembersihan) pada bahasa.
Dan
taqdis {تقديش} yakni menyucikan kalam Allah
Taala. – ((bebas daripda kata-kata yang serupa
makhluk-manusia))
taqdis {تقديش} yakni menyucikan kalam Allah
Taala. – ((bebas daripda kata-kata yang serupa
makhluk-manusia))
Firman
Allah Taala:
Allah Taala:
øŒÎ)ur tA$s% š�•/u‘ Ïps3Í´¯»n=yJù=Ï9 ’ÎoTÎ) ×@Ïã%y` ’Îû ÇÚö‘F{$# Zpxÿ‹Î=yz ( (#þqä9$s% ã@yèøgrBr& $pkŽÏù `tB ߉šøÿム$pkŽÏù à7Ïÿó¡o„ur uä!$tBÏe$!$# ß`øtwUur ßxÎm7|¡çR x8ωôJpt¿2 â¨Ïd‰s)çRur y7s9 ( tA$s% þ’ÎoTÎ) ãNn=ôãr& $tB Ÿw tbqßJn=÷ès? ÇÌÉÈ
30. Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu
berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang
khalifah di bumi". mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu
Dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di
bumi
itu orang Yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah
(berbunuh-bunuhan),
padahal Kami sentiasa bertasbih Dengan memujiMu dan mensucikanMu?".
Tuhan
berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa Yang kamu tidak
mengetahuinya".
berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang
khalifah di bumi". mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu
Dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di
bumi
itu orang Yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah
(berbunuh-bunuhan),
padahal Kami sentiasa bertasbih Dengan memujiMu dan mensucikanMu?".
Tuhan
berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa Yang kamu tidak
mengetahuinya".
-
surah
al-Baqarah, Ayat 30.
surah
al-Baqarah, Ayat 30.
Definisi Istilah: Iaitu perkara yang
disandarkan daripda Nabi Muhammad
s.a.w kepada Allah Taala. Yakni Rasulullah meriwayatkan sesuatu hadis
itu
daripada Allah Taala.
disandarkan daripda Nabi Muhammad
s.a.w kepada Allah Taala. Yakni Rasulullah meriwayatkan sesuatu hadis
itu
daripada Allah Taala.
Apabila Rasulullah mahu
menyampaikan hadis Qudsi, baginda akan menyebut “daripada
Allah Taala, daku
bersabda…”
menyampaikan hadis Qudsi, baginda akan menyebut “daripada
Allah Taala, daku
bersabda…”
Contoh: daripada Abi
Hurairah, daripada Rasulullah s.a.w,
Allah telah meriwayatkan…
Seperti hadis dibawah:
عن أبى هريرة رضى الله
عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: يقول
الله تعالى: (( أنا عند ظن عبدى بي ، و أنا معه إذا ذكرني فإن ذكرني فى
نسه ذكرته
فى نفسي ، وإن ذكرنى فى ملأ ذكرته فى ملأ خير منه ))
أخرجه البحارى والمسلم -
Oleh itu rasanya telah
jelaslah kepada kita mengenai perbezaan diantara Al-Quran, Hadis
Nabawi, dan Hadis
Qudsi. Cuba perhatikan jadual dibawah ini, Insya-Allah akan memberikan
kefahaman kepada kita..
jelaslah kepada kita mengenai perbezaan diantara Al-Quran, Hadis
Nabawi, dan Hadis
Qudsi. Cuba perhatikan jadual dibawah ini, Insya-Allah akan memberikan
kefahaman kepada kita..
Bil | Al-Quran | Hadis Nabawi | Hadis Qudsi |
1 | Kalam Allah yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w beserta dengan lafaznya (lafaz Al-Quran). | apa sahaja yang di sandarkan kepada Rasulullah sama ada perkataan, perbuatan dan taqrir (pengakuan) Baginda. | kalam Allah tidak untuk menentang dan tidak pula untuk mukjizat. |
2 | Tidak dinisbahkan kepada sesiapa kecuali hanya kepada Allah S.W.T sahaja. | Kalam Allah Yang disandarkan oleh Nabi Muhammad kepada Allah. | |
3 | Himpunan yang dipindahkan kepada kita (Nabi Muhammad s.a.w) dengan cara berperingkat-peringkat dan ianya jelas, benar dan shahih.. | Banyak keraguan padanya, ada yang shahih, hasan, dan dhaif. | |
4 | Membacanya merupakan satu ibadah. | Tidak dikira sebagai ibadat ketika membacanya. |